یوسف ساجدی فر؛ یوسف ادیب؛ بهنام طالبی
چکیده
مقاله حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای عناصر برنامه درسی مبتنی بر یادگیری مادامالعمر با استفاده ظرفیت فضاهای مجازی انجام شد. روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده و جامعه آماری اساتید و خبرگان برنامهریزی درسی دانشگاههای تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه تا اشباع نظری دادهها (15نفر) از اساتید خبره انتخاب و گردآوری دادهها ...
بیشتر
مقاله حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای عناصر برنامه درسی مبتنی بر یادگیری مادامالعمر با استفاده ظرفیت فضاهای مجازی انجام شد. روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده و جامعه آماری اساتید و خبرگان برنامهریزی درسی دانشگاههای تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه تا اشباع نظری دادهها (15نفر) از اساتید خبره انتخاب و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه عمیق نیمه-ساختاریافته به روش گلولهبرفی انجام گرفت. اعتبار مصاحبهها از نوع درونی بود و جهت افزایش پایایی، مصاحبهها در فضای مناسب و با رعایت شرایط مصاحبه و به دور از سوگیری و اعمال نظر شخصی انجام پذیرفت. از تحلیل دادهها بر اساس روش «تحلیل مضمون» حاصل از مصاحبه با خبرگان مورد مطالعه؛ 34 مضمون فرعی استخراج و به ترتیب در یازده مضمون اصلی منطق و چرایی برنامه درسی، اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، فعالیتهای یادگیری، روش تدریس، توجه به نقش معلم در برنامه درسی، مواد و منابع برنامه درسی، فضا و مکان برنامه درسی، زمان برنامه درسی، گروهبندی برنامه درسی و ویژگیهای ارزشیابی برنامه درسی بعنوان چارچوب عناصر برنامه درسی مبتنی بر یادگیری مادالعمر با استفاده ظرفیت فضاهای مجازی قرار گرفتند. در نتیجه 11عنصر شناسایی شده و شاخصهای 34گانه تشکیل دهنده آنها عمدهترین عناصر برنامه درسی مبتنی بر یادگیری مادامالعمر با استفاده از ظرفیت فضای مجازی میباشند. با توجه به اینکه دانشآموزان در مدرسه به یادگیری و آموزش دست مییابند، بنابراین یادگیری مادامالعمر دانشآموزان با استفاده از فضاهای مجازی با توجه به فناوریهای آموزشی و ارتباطی روز دنیا در طراحی برنامه درسی مدارس، امری حیاتی است.